top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תYaron Zur

בחירת הראש המתאים לפטיפון שלך


אם צריך לתאר באופן הכי פשוט את עקרון הפעולה של פטיפון, ניתן לומר שפטיפונים עובדים על ידי גרירת מחט שבראשה יש יהלום זעיר דרך החריצים של התקליט. תפקידו של הראש הוא להמיר את אנרגית הרטט שנוצרת לתוך צליל אנלוגי נהדר. יש כמות גדולה של מידע מוסיקלי המקודד בחריצי התקליט - ולכן לאיכות הראש של הפטיפון שלך יש השםעה משמעותית על איכות הסאונד.

אנו מציעים מבחר של ראשים עבור הפטיפון שלך, ולעיתים קרובות שואלים אותנו על ההבדלים ביניהם. בפוסט הזה ננסה לעזור להסביר את הנושא. אבל לפני שאנחנו צוללים, בואו נעבור על כמה יסודות טכניים של איך בנוי ראש של פטיפון.

מה זה בדיוק ראש של פטיפון?

הראש הוא מכשיר אלקטרו מכאני, שמתרגם את מידע שמצוי בחריצי התקליט לאותות חשמלים אותם ניתן להגביר כדי לשלוח לרמקולים או אוזניות ולשמוע מוזיקה. קיימים הרבה סוגים שונים של ראשי פטיפון. כדי לעשות את זה פשוט, נתמקד בראשים מסוג מגנט נע MM - Moving Magnet (רוב העקרונות נשארים זהים עבור הסוגים השונים של הראשים).

היהלום שבקצה המחט הוא החלק היחיד של הראש שבא המגע ישיר עם התקליט. היהלום עוקב אחר החריטות של החריצים, ומעביר את הרטט אל המחט אליה הוא מחובר. המחט היא צינורית מתכת נוקשה עם יהלום מודבק בצד אחד ומגנט קטן מאוד מבצד השני. המחט יושבת בתוך גומי שמשמש לתמיכה ושיכוך זעזועים ומאפשר למחט לעקוב בצורה מדוייקת אחרי החריטות שבחריצים שכאמור מקודדות בתוכן את הצלילים של המוזיקה.

הרטט שמתקבל מהמעבר של היהלום בתוך החריצים עובר דרך המחט אל המגנט שבצד השני. כשהמגנט רוטט, השדה המגנטי שלו משתנה. והשינויים באלה בשדה המגנטי יוצרים מתח חשמלי חלש בסלילים, שתואם לתנועה של המגנט (חוק לנץ). האותות החשמליים החלשים האלה עוברים דרך קדם מגבר לפטיפון ומשם הוא מוגבר שוב על ידי המגבר / רמקולים המוגברים, שממירים את האות החשמלי לצליל.

ראוי לציין שכדי לקבל צליל סטריאופוני, צריך מנגנון כפול עבור צד ימין וצד שמאל. בפועל קיימים שני מגנטים שיושבים על המחט בזוית של 90 מעלות אחד מהשני וכל אחד מהם מניע סליל משלו שמעביר בנפרד את כל אחד משני הצדדים לקבלת תמונה סטריאופונית.

מה צריך לחפש בראש

צורת הליטוש של היהלום: צורת הליטוש של היהלום משפיעה על האופן שבו הוא יוצר מגע עם חריצי התקליט. ככל שהקוטר יותר צר, היהלום מתפקד טוב יותר מאחר והוא יכול לקלוט גם את הפרטים הקטנים ביותר שמצויים בחריץ. שתי הצורות השכיחות ביותר של היהלום הן חרוט ואליפטי. ליהלום בצורת אליפסה יש רדיוס מגע קטן יותר מיהלום בצורת חרוט - דבר זה מאפשר ליהלום אליפטי להתחקות אחר החריצים ביתר דיוק ולחלץ יותר מידע מוסיקלי (במיוחד תדרים גבוהים).

מחט: כדי להעביר ביעילות את אנרגית הרטט מהקצה של היהלום אל המגנט (או שיטה אחרת שממירה את הרטט לאותו מתח חשמלי בסיסי), זה קריטי, שהמחט תהיה נוקשה וקלה ככל האפשר. החומר, הגודל, והעיצוב של המחט משפיע על כמה טוב הראש יכול לשחזר מגוון של תדרי שמע. החומר הנפוץ ביותר בשימוש למחטים הוא סגסוגת אלומיניום, למרות שלעיתים קרובות נעשה שימוש גם בפחמן, בורון, וסגסוגות נחושת.

יכולת מעקב: הנתונים הבאים מתארים את היכולת של היהלום לעקוב אחר חריץ תקליט מווסת. יכולת מעקב נמדדת על ידי הקלטת היכולת העברת האותות המקסימלית שהיהלום יכול להעביר לפני שהאות מתעוות. יכולת המעקב מושפעת מגורמים רבים - כולל צורת היהלום, האיזון והכיוונון של הראש, וההתאמה לזרוע. המפרט מופיע לעתים קרובות ביחידות מידה של מיקרומטר (μm) - ככול שהערך גבוהה יותר במפרט יכולת המעקב טובה יותר.

סוג הראשים: סוג הראש נקבע על פי הדרך שבה הראש מחולל את מתח החשמל הבסיסי. שני סוגי הראשים העיקריים הם מגנט נע (MM - Moving Magnet) וסליל נע (MC - Moving Coil). ראשי MM הם הנפוצים ביותר. ראשי MC נוטים להפיק מתח חשמלי נמוך יותר ודורשים קדם מגבר מיוחד עם אפשרות MC. ראשי MC בדרך כלל יקרים יותר. כל הראשים שאנו מציעים הם MM, אבל אם הצורך הוא לשדרג את הפטיפון שלך לרמה גבוהה יותר, יש לנו מבחר ראשי MM באיכות גבוהות שמשיגים תוצאות מרשימות ביותר.

סוג ההתקן: רוב הראשים מגיעים עם התקן סטנדרטי. התקן סטנדרטי מחבר בצורה טובה ויעילה את הראש לזרוע על ידי 2 ברגים אנכיים במרווחים 1/2 אינץ’ וכולל ארבע מחברי פינים קטנים לחיבור כבלים שעוברים בזרוע. לתקן מסוג P-mounts יש ארבע מחברי סיכות דקות שנכנסים ישירות לתוך הזרוע יחודית שמיועדת להתקן מסוג P-Mount בלבד.

כל הראשים שאנו מציעים הם ראשים סטנדרטיים בלבד. ניתן להזמין ראשי בהזמנות מיוחדות בלבד.

השוואת ראשים

עכשיו לאחר שאנחנו יודעים קצת על איך ראשים של פטיפון עובדים, בואו נצלול לתוך כמה מהראשים השונים שאנו מציעים:

דגם הראש: Audio-Technica AT91b

צורת הליטוש: יהלום בצורת חרוט

סוג הראש: מגנט נע - MM

חומר המחט: פחמן

יכולת מעקב: 70 μm

מדובר במחט בסיסית מצויינת לחובבים מתחילים מסוג מגנט נע עם זרוע מקרבון ותמורה נהדרת לכסף שלך. החסרון העיקרי של המחט הזאת הוא בצורת הליטוש של היהלום שהיא חרוט שמגביל את יכולת המעקב.

דגם הראש: Ortofon OM 5E

צורת הליטוש: יהלום בצורת אליפסה

סוג הראש: מגנט נע - MM

חומר המחט: אלומיניום

יכולת מעקב: 80 μm

ראש תוצרת דנמרק שידוע בזכות הרב גוניות והצליל הטבעי שלה. זוהי בחירה טובה למאזינים למבחר רחב של סגנונות מוזיקליים. צורת החריטה האלפיטית של היהלום בראש הזה מהווה יתרון ביחס ל AT91b מבחינת יכולת העקיבה ורמת הפירוט הגבוהים יותר. ניתן להחליף את המחט של לכל אחד מהמחטים בסדרת OM של Ortofon, מה שהופך את הבחירה הזאת לאטרקטיבית מבחינת אפשרויות השדרוג.

דגם הראש: Grado Black1

צורת הליטוש: יהלום בצורת אליפסה

סוג הראש: MM - מגנט נע (Flux-Bridger)

חומר המחט: אלומיניום - שלושה חלקים

יכולת מעקב: 80 μm

הראשים של Grado נבנים בעבודת יד בברוקלין, ניו יורק מאז 1953. היהלום בליטוש אליפטי מונח על מחט במבנה ייחודי המורכב מ 3 חלקים. כמו כל הראשים בסדרת Prestige של Grado, גם ב Black1 נעשה שימוש בהתקן מחולל מתח קנייני (Flux-Bridger) - שדומה אבל שונה מטכנולוגיית המגנט הנע. תכונות ייחודיות אלה נותנים לראשים של Grado את חתימת הצליל החמים הידועה.

דגם הראש: Grado Blue1

צורת הליטוש: יהלום בצורת אליפסה

סוג הראש: MM - מגנט נע (Flux-Bridger)

חומר המחט: אלומיניום - שלושה חלקים

יכולת מעקב: 80 μm

ה Blue1 עושה שימוש באותה טכנולוגיה כמו ה Black1, כולל השימוש בהתקן מחולל Flux-Bridger. ההבדל העיקרי הוא בשימוש במחט המורכבת מארבעה חלקים (OTL) מתקדמת יותר שעושה שימוש במבנה טלסקופי ייחודי ורכיבים להפחתת רעשים שיחד מפיקים צליל חמים יותר ורמת פירוט גבוהה יותר, דבר שבא לידי ביטוי במיוחד בתדרים הגבוהים.

124 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page